Oman Personal Trainerini (jatkossa PT) Teemun kanssa sovimme, että voisin kokeilla ensin spinningiä, ennen kuin sitten aloitetaan salilla tositoimet seuraavalla viikolla. No sinne sitten varattiin paikka seuraavaan iltaan ja menin kokeilemaan.

Aikaisempi tietämys spinningistä oli se mitä olen Sami Hedbergin esityksessä kuullut kokovartalotrikooseen sonnustautuneesta asiantuntijasta ja neljästä kymmenestä pakarasta sekä takarivin läskistä joka kuolee kohta. Ennen tuntia kävin ohjaajan kanssa läpi pyörän säädöt ja poljenta asennot?! ja siis mitä, poljetaanko sitä eri asennoissakin. Hän kertoi, että ohjelma on aika rankka, mutta teet sen mitä pystyt ja koita olla maltillinen vastuksen kanssa. Hän ei minua piiskaa näin ensimmäisellä kerralla, kun vasta tutustun lajiin.

No, tunti alkoi ja minulla oli jumppatrikoot ja paita sekä sisätossut. Lisäksi tarvittiin kuulemma pieni pyyhe hikeä varten (APUA!) ja juomapullo. Pulloa varten pyörässä oli oikein telinekin. Tunti alkoi, valot pimenivät ja 18 pyöräilijää lähti liikkeelle. Monilla oli jo ihan spinning kengätkin, mutta minun jalkani sidottiin polkimiin niissä olevilla lukituksilla. Musiikki pauhasi ja värivalot välkkyivät. Nuori miespuolinen ohjaaja huusi ylös-alas, vastusta lisää, spurtataan, jaksaa jaksaa!

Olin todella varovainen vastuksen kanssa, sillä pelkästää polkeminen oli haasteellista sillä vauhdilla kun siellä mentiin. Puoleen väliin tuntia pysyin jopa polkemaan välillä seisaaltaa, mutta sitten se tuli... v ä s y m y s. Tuntui juuri siltä kun Sami Hedbergkin sanoi, "takarivin läski, lopeta tai sä kuolet kohta". Joo siltä todella tuntui. Soijaa pukkasi minkä kerkesi ja muut vetivät spurtteja täyttä höyryä. Oli pakko alistua istumaan ja yrittää vaan pystyä polkemaan normisti pyörää tunnin loppuun asti. Jalat oli sidottu pyörään ja jossain vaiheessa ajattelin, että haluan jalat irti tästä kapistuksesta.

45 minuuttia oli ohi ja minä olin vielä hengissä. Olipa se urakka, mahdanko uskaltautua enää toiste tänne, kun oli niin raskasta. Jalat makaroonilla lähdin pukuhuoneeseen ja ovesta ulos. Voi kauhistus mitä rääkkiä! Kotona kuitenkin suihkun jälkeen tuntui tosi hyvältä ja olin ylpeä itsestäni tästä se nyt oli alkanut nimittäin KUNTOREMONTTI.